Między Nami Kobietami to kobieca przestrzeń, gdzie bez skrępowania, w przyjaznej, kobiecej atmosferze można poszerzać swoje i cudze horyzonty. Kobiety mogą się dzielić swoimi doświadczeniami, rozwijać i otrzymywać wzajemne wsparcie. W codziennym życiu zwykle nie ma się na to czasu. Zawsze wypada coś, jest masa innych, bardziej absorbujących tematów. Cieszę się, że chociaż przez chwilę przestrzeń Między Nami Kobietami daje nam możliwość zwolnienia tempa i poukładania sobie spraw w głowie. Dzisiaj zapraszam na rozmowę z kreatorkami tej przestrzeni: Karoliną Wojciechowską oraz Dominiką Kowalewicz.
Monika Winciorek: Co sądzicie o świadomości kobiet na temat własnego rozwoju? W jakim miejscu obecnie jesteśmy?
Karolina Wojciechowska: To zależy z jakiego korzystam źródła. Jeżeli miałabym odpowiedzieć na podstawie swoich aktualnych znajomości — to widzę kobiety przedsiębiorcze, które są aktywne zawodowo, działają charytatywnie i podejmują wiele innych inicjatyw. Powiedziałabym — idziemy wszystkie w tym samym kierunku — chcemy więcej, wierzymy w siebie, znamy swoją moc i robimy wszystko, by osiągnąć niezależność. Takie są uczestniczki naszych warsztatów. Natomiast w ubiegłym roku byłam na konferencji Akademii Kobiet, na której jedna prelegentek, na podstawie statystyk pokazała nam, że właściwie bardzo słaba jest kobieca wiara we własne możliwości. Niestety często się poddają, widząc męski świat pełen sukcesów. Wybaczcie szczerość, ale jak ktoś mnie zaprasza na biznesowe spotkanie, gdzie wypowiadają się eksperci wyłącznie płci męskiej, to śmieję się w głos, bo w ten sposób organizatorzy strzelają sobie w kolano — na pewno na takie spotkanie nie pójdę! Kobiety są genialnymi ekspertkami i potrafią o niezrozumiałych rzeczach mówić z łatwością — należy to podkreślać i porzucić przekonania, że jest biznes męski i damski 🙂
Dominika Kowalewicz: Od lat w naszym kraju kobiety przywiązują dużą wagę do edukacji i rozwoju zarówno osobistego oraz zawodowego. Samoświadomość kobiet rośnie z każdym rokiem. Statystyki jasno pokazują, że jesteśmy dużo lepiej wykształcone, bardziej samodzielne, szybciej chcemy się wyprowadzić z domu rodzinnego. Niestety wciąż nie przekłada się to na nasze zarobki i zajmowane stanowiska. Światełkiem w tunelu jest powolne zmniejszanie się luki płacowej między zarobkami mężczyzn a kobiet. I co na pewno jest wspaniałe oraz budzi nadzieję, że zaczęłyśmy walczyć o równe traktowanie, realizację własnych potrzeb.
MW: Od czego zacząć planowanie ścieżki rozwoju? Co jest istotne z Waszego punktu widzenia jako kobiet i ekspertek?
KW: Ja bym powiedziała, że wszystko zaczyna się od nas. Powinnyśmy znać siebie. Ja z serca zaleciłabym każdej z nas (mężczyznom również) — terapię albo spotkanie z profesjonalnym coachem lub trening mentalny. Należy poukładać sobie w głowie czego chcemy, jaki jest nasz cel — chociażby po to, żeby nie przyjmować miliona rad od innych przedsiębiorców, ekspertów z Internetu i wydawać pieniędzy na złote rady, które nie w każdej sytuacji się sprawdzają. Kiedy mamy cel — układamy strategię — zapraszam do Dominiki na konsultacje. Wiadomo, że nie zawsze na starcie są pieniądze na indywidualne współprace eksperckie, ale własny biznes to maraton, a nie sprint — nie wszystko na raz — zacznij od podstaw.
DK: Jeśli dopiero wchodzimy na ścieżkę rozwoju i jesteśmy zagubione, świetnym pomysłem jest znalezienie mentora, który pomoże nam w zaplanowaniu naszej drogi rozwoju, czy to osobistego czy zawodowego. Czasami może to być profesjonalny coach, czasami kobieta z najbliższego środowiska, która jest dla nas inspiracją. Z mojego doświadczenia warto zostać członkinią biznesowego klubu kobiecego lub zostać częścią internetowej społeczność przedsiębiorczych kobiet, np. Między Nami Kobietami.
MW: Między Nami Kobietami to inicjatywa wspierająca kobiety. Opowiedzcie o tej inicjatywie.
KW: Ja nie wiem czy my chcemy wspierać kobiety — może czepiam się słów, ale w nich jest według mnie moc. My jesteśmy albo mostem dla przedsiębiorczych kobiet, które mają świetne biznesy lub chcą je rozwijać i czas odważyć się na ich skalowanie. Albo po prostu spotykamy się, żeby wspólnie zainspirować się pomysłami — to taki master mind. Nawet sobie nie wyobrażacie, jak wiele współpracy powstało dzięki Między Nami Kobietami — jak pięknie rozwija się ta sieć kontaktów biznesowych.
DK: Tak jak już wspominałam Między Nami Kobietami to społeczność wspierających się, aktywnych kobiet. Główną ideą było stworzenie przestrzeni w świecie realnym i online do networkingu, wzajemnego wsparcia, oraz motywacji do samorozwoju.
MW: Jak dziś budować markę ekspertki i czy każdy powinien myśleć o tym planując rozwój?
KW: Wydaje mi się, że po części odpowiedziałam w pytaniu drugim — od czego zacząć planowanie ścieżki. Należy zastanowić się w głębi siebie, jaki jest nasz życiowy cel, czego chcemy od siebie. Jeżeli chcę wypowiadać się na jakiś temat na forum, to jak najbardziej, trzeba zaplanować rozwój marki. Tu będzie liczyła się spójność w każdym aspekcie życia — prywatnie i zawodowo. Trzeba wziąć pod uwagę, że ludzie wierzą wyłącznie w efekty, które widzą. Zatem jeśli np. mówię, że wizerunek jest bardzo ważny i że profesjonalne zdjęcia są dla ekspertów — sama nie wstawię zdjęcia profilowego w okularach, niedoświetlonego lub bez profesjonalnego makijażu. Wszystko o czym piszę i pokazuję w social media, jest najlepszej jakości i przemyślane.
DK: Odpowiedź znajdziecie w ostatnim pytaniu.
MW: Co jest największą przeszkodą, żeby ruszyć z miejsca i pomyśleć o sobie?
KW: Powiem krótko na podstawie swoich doświadczeń i obserwacji – brak wiary w swoje możliwości, ograniczenia w głowie i porównywanie się. Czyli tak zwany autosabotaż — My same stawiamy sobie przeszkody — nikt inny 🙂
DK: Myślę, że największą przeszkodą są silne przekonania, które w nas siedzą lub są silnie ugruntowane w społeczeństwie i mają na nas bezpośredni wpływ. Takim np. krzywdzącym przekonaniem jest twierdzenie, że kobieta, która ma rodzinę, powinna się jej poświęcić i ją stawiać na piedestale. Myślę, że jedno z najbardziej utrudniających rozwój kobiet przekonań, które w polskiej mentalności przechodzi z babki na matkę, z matki na córkę itd. To powoduje, że dużo młodych matek ma straszne wyrzuty sumienia, jeśli chcą być aktywne zawodowe, realizować swoje pasje etc. Myślę, że tu jest duża rola dla bardziej świadomych kobiet, które powinny wspierać, motywować swoje koleżanki na początku drogi, pogubione w różnych rolach społecznych.
MW: Jakie wskazówki z pozycji ekspertek we własnych dziedzinach mogłybyście udzielić czytelniczkom Salonu Kobiet?
KW: Otwórz się na nieznane, otwórz się na zmiany, podejmij decyzję, że chcesz tej zmiany i obserwuj co się będzie działo 🙂 Cuda się zadzieją! Powodzenia!
DK: Jestem ekspertką od wizerunku i strategii marketingowej, wiec nie zdziwię nikogo, jeśli powiem, że budowanie marki profesjonalisty w dzisiejszych czasach to naprawdę konieczność. Mając zbudowaną markę osobistą, budzimy wiarygodność i zaufanie. Posiadanie wysokiej reputacji przynosi nam dużo korzyści zarówno w życiu zawodowym, jak osobistym. Przede wszystkim w dzisiejszym świecie zachęcam jednak do budowania marki osobistej, opartej na wyróżnialności. W obecnym, konkurencyjnym świecie to jedyna droga.